Ga naar de inhoud

Dyslexiebeleid

Dyslexiebeleid

Dyslexie

Bij het omgaan met kinderen met dyslexie in het voortgezet onderwijs staat een aantal doelen centraal.

  1. Leerlingen met dyslexie kunnen die opleiding volgen waartoe ze op basis van hun cognitieve capaciteiten in staat zijn.
  2. Leerlingen met dyslexie kunnen omgaan met hun dyslexie.
  3. Leerlingen met dyslexie vergroten hun functionele lees- en schrijfvaardigheid, zo nodig met hulpmiddelen.

Begeleiding dyslectische leerlingen

Leerlingen met dyslexie hebben moeite met lezen en/of schrijven. Een middelbare school kan op verschillende manieren rekening houden met dyslectische leerlingen. Om voor hulpmiddelen op school in aanmerking te komen, hebben leerlingen in het voortgezet onderwijs een dyslexieverklaring nodig. De verklaring beschrijft welke belemmeringen er zijn en welke hulpmiddelen nuttig zouden kunnen zijn.

Als je dyslectisch bent, word je begeleid door onze dyslexiecoördinator. Zij leert je ook omgaan met verschillende faciliteiten. Je krijgt op RSG Ter Apel een dyslexiepas waarop de extra voorzieningen staan die voor leerlingen met dyslexie gelden, zoals:

  • Extra tijd bij proefwerken, toetsen en examens;
  • Minder nadruk op spelling in vaktoetsen;
  • Gebruik van ict-hulpmiddelen;
  • Extra begeleiding bij spelling.

De begeleiding van dyslecten op onze school is vastgelegd in het RSG-dyslexieprotocol. Mocht u na het lezen van onderstaand protocol nog vragen hebben met betrekking tot de dyslexiebegeleiding kunt u contact opnemen met mevrouw M.Boelens (dyslexiecoördinator)  m.boelens@rsgterapel.nl

Nieuws